2 august 2010

Tinerii educatori de la egal la egal impartasesc emotiile traite la scoala de vara

Participind, in perioada 24-29 iulie, la scoala de vara pentru educatorii de la egal la egal in prevenirea HIV/SIDA din raionul Ialoveni, m-am decis sa scriu cite ceva despre asta. Asa ca am realizat un interviu cu doi dintre tinerii educatori de la egal la egal prezenti la eveniment – Cristian Catan si Elena Constantinov, ambii din satul Molesti.

Am sa va rog sa va impartasiti cu impresiile voastre, si anume, sa-mi spuneti care este specificul unei asemenea activitati?
Cristian: Dupa parerea mea, aceasta scoala de vara este tocmai perfecta pentru a invata ceva nou si util pentru mine, cum ar fi informatiile despre HIV/SIDA. Eu, dupa participarea la activitatile de aici, voi fi capabil sa transmit informatiile aflate mai departe tinerilor de virsta mea.

Elena: Sunt total de acord cu Cristian. Aici fiecare zi e diferita, ce traiesti acum nu se va mai repeta niciodata. Iar informatiile pe care le primim la scoala de vara ne vor fi folositoare in viata.


Ati mai fost la astfel de traininguri?

Cristian: Particip pentru prima data, dar imi place foarte mult.
Elena: Eu am participat la astfel de activitati in scoala cu colegele mele de clasa. Ideea de a participa la scoala de vara s-a ivit intimplator si de aici a inceput totul. Principalul sa depasesti emotiile in rest totul decurge de la sine.

Stiu ca programul zilei este solicitant. Cum imbinati odihna cu instruirea?

Cristian: Muncesc foarte mult, astfel totul devine ca o joaca: invat si ma relaxez. Uneori fac citeva eforturi sa nu par obosit la activitati deoarece programul este incarcat si trebuie să le reușim pe toate. In schimb este deosebit de interesant sa asisti la toate activitatile.
Elena: Imi place cum suna cuvintul odihna + instruire. Mie, de exeplu, imi este foarte usor sa le imbin. Nu e mare lucru. Avem parte de ambele. In timpul zilei suntem la activitati, iar seara interactionam cu participanti din alte grupuri. Imi place ca facem activitatile anume pe plaja riului Nistru. Se aud valurile, aer proaspat, si... ce-ti mai trebuie altceva decit sa inveti ceea ce este util pentru fiecare din noi.

In ce consta Educatia de la Egal la Egal?

Cristian: Educația de la Egal la Egal este un canal de comunicare utilizat de catre persoane care sunt de aceeasi virsta si au acelea si interese. Scopul este de a comunica si a informa semenii despre subiecte, cum ar fi, in cazul nostru, prevenirea HIV/SIDA.
Elena: Educatia de la Egal la Egal este o strategie pentru a preveni HIV/SIDA. Astfel scopul acestor programe este de a ajuta tinerii sa-si dezvolte cunostintele necesare pentru a adopta comportamente sanatoase si sigure.

Prin ce v-a cucerit pe voi aceasta scoala de vara?

Cristian: Viata noastra depinde de noi. Cea mai usoara metoda de a informa tinerii este sa utilizezi pentru aceasta semenii lor, deoarece au multe in comun: interese, limbaj, comportamente etc.
Elena: Acest training m-a facut sa-mi schimb viziunea despre persoanele purtatoare de virusul HIV. Acum n-am sa mai am frica atunci cind am sa fiu in preajma unei persoane infectate cu HIV, deoarece stiu ca nu ma poate infecta. Este o experienta placuta si inedita, desi acest training m-a facut sa-mi pierd pe jumatate vocea (din cauza ca am vorbit foarte mult :) ).

Ce doriti sa spuneti tuturor celor care vor citi cele spuse de voi?

Cristian: Sanatatea este cel mai de pret lucru al unui om. Pentru asta e nevoie sa stii cum sa te protejezi. Protejarea o fac doar cei informati, de aceea ii invit pe toti sa se informeze despre ce este HIV si SIDA.
Elena: Multa implicare pentru a reduce riscul infectarii cu HIV/SIDA in tara noastra. Noi toti avem nevoie sa fim fericiti si sanatosi.

Va multumesc.

P.S.: Scoala de vara pentru tinerii educatori de la egal la egal din raionul Ialoveni a avut loc la tabara de odihna NISTRU din satul Molovata, raionul Dubasari si a fost organizata de Centrul National de Resurse pentru Tineri si Consiliul Raional Ialoveni in cadrul proiectului Tinerii pentru prevenirea HIV/SIDA.

Va propun sa vedeti mai jos citeva poze de la activitatile scolii de vara.

5 comentarii: